Как компаниите в България подкрепят служителите и техните семейства? - част 2
![](/files/articles/222/e289c7db5dbfbf2ecea4cba52aa9feb1_171-848x476-resize-quadrant(T).png?token=8b91e4935bd7b5349c39705c15f78258)
Нови придобивки, вдъхновени от пандемията
Пандемията промени начина, по който работим. Освен, че работата от дома вече е норма, работодателите започнаха да виждат множеството роли, които служителите имат. Работейки от дома си, хората се стараят да балансират между многото си отговорности: подкрепят онлайн обучението на децата си, справят се със страховете си, породени от пандемията и от несигурността на бъдещето, бяха родители 24 часа в денонощието. В статия, публикувана на сайта им, Галъп призовават работодателите да подходят към родителите „с огромна доза разбиране и съчувствие“.
Проучвания сред работодатели, които подкрепят служителите си с деца:
Обърнахме се към представители на отделите за Управление на Човешки ресурси в 50 компании, които предлагат разнообразие от придобивки, ориентирани към семейството или т. нар. „работодатели, подкрепящи семействата“ (family-friendly компании).
Близо половината от анкетираните споделиха, че понякога им е трудно да преценят какво би заинтригувало служителите им. Отново близо половината участници съобщават, че служителите им търсят обучения, които в момента работодателят не предлага.
Най-голям интерес е заявен към обучения за личностно развитие и курсове за родители. 100% от анкетираните смятат, че гъвкавото работно време е най-ценната подкрепа за служителките, които се връщат от майчинство. А 64 % смятат, че биха оценили финансова помощ за гледане на дете (детегледачка, детска градина).
„Каква подкрепа смятате, че служителите, които очакват дете биха оценили най-вече?“
От отговорите на този въпрос се откроиха следните тенденции(участниците имаха възможност да посочат повече от 1 отговор):
- курсове за бъдещи родители (28%)
- поемане на част от медицинските разходи около раждането (60%)
- допълнителен отпуск за планираните медицински прегледи (64%).
Открои се и ясна тенденция при повечето организации да предоставят индивидуализиран пакет по избор на служителя - посочен бюджет и решение на служителя как да го ползва.
В анкета, проведена в „Читателски клуб Детето и ние“, Фейсбук група за родители и експерти по детско развитие с над 7700 участника, интересът към платени от работодателя обучения е огромен. От 466 участника в анкетата, 97% биха се включили в семинари за родители, ако организацията, в която работят, предлага такива.
Нараства търсенето на обучения и платформи за личностно развитие и осъзнатост
В свое проучване от 2021 г. на политиките за социални придобивки на компаниите в България, MAI CEE съобщават, че расте популярността сред служителите на придобивки като:
- достъп до курсове за повишаване на квалификацията
- вътрешни обучения
- участие в семинари и менторски програми.
От години редица компании предлагат към трейнинг портфолиото си и семинари за придобиване на умения за управление и преодоляване на стреса. Например, Виваком и DXC имат собствена система за управление на знанието, към която са закупени права за участие в множество обучения със свободен достъп за служители.
Според проучване на Капитал и InManagement „30% от хората, които са работили дистанционно през последните 18 месеца, имат усещането, че не са постигнали желаните резултати. Способността да се прави самооценка за това до каква степен желаното е постигнато е съществено важна от гледна точка на психичното благополучие.“ Семинарите за личностно развитие и осъзнатост подпомогнат служителя в самооценката и в разпознаването на състояния като стрес, прегаряне и депресия.
В интервю за Кариери, Албена Паралингова съобщава, че расте интереса към програмата срещу стрес, която нейната организация предлага на работодатели. Програмата наброява 30 теми, включително теми за родителството, за междуличностните отношения в двойката. „Заплахата вече не е само нашето работно темпо, но и начина, по който работим, очевидно ни кара да игнорираме личния ни живот.“
Служители в няколко международни компании споделят, че работодателите спонсорират достъпа им до различни приложения за психическо и умствено благосъстояние, като например платформата Unmind. Платформи за медитация и осъзнатост, като Calm, например, отдавна предлагат служебни абонаменти.
В опит да се справят с претоварването на служителите, ManpowerGroup България са въвели 4-дневна работна седмица. В статия за Кариери споделиха „Всички служители в държавите в Югоизточна Европа, в които компанията има представителство, ще работят 32 часа, 4 дни в седмицата, запазвайки възнаграждението си“.
Нараства търсенето на обучения и платформи за личностно развитие и осъзнатост
В свое проучване от 2021 г. на политиките за социални придобивки на компаниите в България, MAI CEE съобщават, че расте популярността сред служителите на придобивки като:
- достъп до курсове за повишаване на квалификацията
- вътрешни обучения
- участие в семинари и менторски програми.
От години редица компании предлагат към трейнинг портфолиото си и семинари за придобиване на умения за управление и преодоляване на стреса. Например, Виваком и DXC имат собствена система за управление на знанието, към която са закупени права за участие в множество обучения със свободен достъп за служители.
Според проучване на Капитал и InManagement „30% от хората, които са работили дистанционно през последните 18 месеца, имат усещането, че не са постигнали желаните резултати. Способността да се прави самооценка за това до каква степен желаното е постигнато, е съществено важна от гледна точка на психичното благополучие.“ Семинарите за личностно развитие и осъзнатост подпомогнат служителя в самооценката и в разпознаването на състояния като стрес, прегаряне и депресия.
В интервю за Кариери, Албена Паралингова съобщава, че расте интересът към програмата срещу стрес, която нейната организация предлага на работодатели. Програмата наброява 30 теми, включително теми за родителството, за междуличностните отношения в двойката. „Заплахата вече не е само нашето работно темпо, но и начинът, по който работим, очевидно ни кара да игнорираме личния ни живот.“
Служители в няколко международни компании споделят, че работодателите спонсорират достъпа им до различни приложения за психическо и умствено благосъстояние, като например платформата Unmind. Платформи за медитация и осъзнатост, като Calm, например, отдавна предлагат служебни абонаменти.
В опит да се справят с претоварването на служителите, ManpowerGroup България са въвели 4-дневна работна седмица. В статия за Кариери споделиха „Всички служители в държавите в Югоизточна Европа, в които компанията има представителство, ще работят 32 часа, 4 дни в седмицата, запазвайки възнаграждението си“.
Нови формати за подкрепа в семействата на служителите
Лина Пеева, Мениджър човешки ресурс oт Financial Times споделя „През първите 20 седмици отпуск по майчинство (считано от раждането) покриваме разликата до 100% от пълното възнаграждение. Прилагаме същото и за тези 15 календарни дена бащинство, които се полагат по закон, а освен това добавяме 10 седмици допълнителен отпуск за бащите. Разбира се, допълнителният ни отпуск за майчинство и бащинство важи не само при раждане на биологично дете, но и при осиновяване.
За съжаление невинаги пътят до родителството е лек и безпроблемен, затова добавихме допълнителен отпуск при проблеми с репродуктивното здраве, както и такъв за родители, които са изживели аборт или мъртво раждане. Също имаме услуга за подкрепа на служителите в различни ситуации (Employee Assistance Program) - тази услуга може да се използва и от преки членове на семейството.“
„Кока-Кола Хеленик“ организира подаръци за децата на служителите по случай началото на учебната година и Коледа. Чудесно е, че тези подаръци важат и за служителите в отпуск по майчинство/бащинство.
В „Хармоника“ децата и домашните любимци са винаги добре дошли в офиса.
Любопитна е и тенденцията някои компании да предоставят на служителите си абонаменти за Spotify, iTunes, Netflix, HBO, Storytel.
От АТОС споделиха, че ко-финансират достъпа на семействата с деца до платформата Уча.се и че това се приема много добре от служителите. На сайта на Уча.се виждаме, че сред корпоративните им клиенти са компании като Баумит България, Девня Цимент АД, Каменица АД, Роберт Бош ЕООД, МЕТРО Кеш енд Кери България ЕООД.
Семинари за родители:
Мариела Станулова от Академия за родители съобщава, че поради търсене от страна на работодателите, стартират нова услуга – семинари за служители, които са родители. Тази пролет ще разширят предложенията за курсове за личностно развитие и осъзнатост в семейството.
Организацията предлага на компаниите, ориентирани към благосъстоянието в семейството, серия семинари, обединени от идеята как да останем свързани с децата си. Темите са насочени са към служителите с деца под 12 годишна възраст. Някои от тях са: „Работа от дома с деца: практически идеи“, „Работещи родители: Как да останем свързани с детето в забързаното ежедневие“ и „Големите промени: Адаптация след връщане от майчинство, раждане на второ дете, тръгване на ясла/градина“.
Друга нова услуга, която Академия за родители предлага е пакет за служители, които се връщат на работа след отпуск по бащинство или майчинство. Той може да включва платен от работодателя достъп до подходящи онлайн обучения по гъвкав модел за избор сред повече от 70 теми.
За семействата, които очакват бебе или имат новородено, Академия за родители предлагат възможност на работодателя да предложи специален подаръчен пакет от книга и обучение. Това предложение е подходящо да се предостави, когато служителите подават документи за отпуск по майчинство или бащинство. Пакетът включва книгата на Ива Александрова „Твоето невероятно бебе“ и достъп до „Сладки думи“ – онлайн видеообучение за проговаряне и общуване с малкото дете.
Добрияна Скленарова от HP разказва за практиката на тяхната вътрешна доброволческа организация “Women’s Impact Network”: „Организираме различни семинари, които интересуват служителите. Целта ни е да дадем допълнителна стойност по теми, важни за всички.
Имаме и групови разговори на тема „Родителите споделят“. Приветстваме майките и бащите, които се връщат от майчинство и бащинство с една раничка с подаръци за семейството и децата. А когато майка се връща от майчинство, изпращаме мейл на нейните преки ръководители, за да ги поканим да се погрижат за адаптацията й. Често те включват и някой мил жест за „добре дошла“ - цветя, бонбони. И планират време още в първите дни на работното място да споделят каква е стратегията на компанията, отдела и екипа, как нейната роля допринася за нея. Включват и информация за това какво се случва в живота на офиса, като например в какви доброволчески групи и инициативи може да се включи.“
Как възникват идеите за тези нови социални придобивки?
Разбира се, част от идеите (и бюджета) се спускат от международните хъбове на корпоративните организации. По-интересни са тенденциите, които стартират на местно ниво – как се зараждат те? От анализа, който направих, има няколко основни посоки:
- Когато компаниите се обръщат към служителите и събират техните идеи по бърз и достъпен начин. И то отвъд кутията за идеи или проучването на мнението на служителите веднъж годишно. В разговор, Диляна Яхджиян от SITEL сподели за инициативата MAX за подобряване на процеса за събиране на мнението на служителите. В организацията има хора, които освен стандартната си роля, поемат и допълнителна функция – изслушват колегите си за обратна връзка, която по-късно обобщават и предават на мениджмънта. По този начин мнението на служителите стига много по-бързо до ръководството и се събират не само критики, а и предложения за решение. В следствие на ефективно работещата система за обратна връзка, вече са преобразували един етаж от офисите им в София на място, подходящо за хранене.
- За подобен подход съобщават и Лина Пеева, Мениджър човешки ресурс от Financial Times: „Отвъд стандартните подходи, като следене на пазарни тенденции и разговаряне с контакти от различни браншове, не трябва да се подценяват служителите. Те са страхотен източник на информация и барометър за работодателя. Например споменатите по-горе допълнителни дни отпуск при репродуктивни проблеми, аборт и мъртво раждане са въведени благодарение на две служителски групи, които си партнираха с борда на директорите и глобалния HR екип. Едната е FT Women, която обединява жените във Financial Times, а другата е нашият Next Generation Board - група за обратно менторство отдолу-нагоре, чрез която служители от различни отдели работят директно с борда на мандатен принцип. Имаме още няколко вътрешни мрежи с фокус върху различни общности и техни съмишленици: FT Families, FT Parents, FT Access, FT Mental Health, Proud FT, FT Embrace, FT Sustainability. Всяка група е създадена и движена по инициатива на хора, които работят при нас. Мрежите организират страхотни дейности и събития, а ето че от тях идват и идеи за социални придобивки, които стават реалност.“
- Когато процесът на подбор създава възможност нуждите на кандидатите да бъдат чути. И те споделят своите очаквания за придобивки открито - така например в Немечек България започват да търсят нови формати за обучения за личностно развитие и осъзнатост
- Когато идеите възникват поради външни обстоятелства, например повишаване на важността на психичното здраве на служителите в условията на пандемия, като услугата Soul Assistant на TAURUS Consultants
- Когато мениджър или служител попадне на интересна добра практика в друга компания или държава в личен разговор, конференция или статия. Така например възниква новата услуга за семинари за служители на Академия за родители.
За автора: Ели Мантовска е сертифициран кариерен консултант и професионален коуч. Създател е на 5под5: консултантска практика в помощ на родители. От над 20 години води консултации и семинари за кариерна ориентация, а от 2019 година специализира като коуч и обучаващ на родители. Кандидат-магистър по Психология на развитието, работи с родители под супервизията на д-р Лора Маркам (клиничен психолог и автор на обучения и книги „Спокойни родители – щастливи деца“ и „Спокойни родители – щастливи братя и сестри“)
Тази статия все още няма коментари. Бъдете първи и дайте своето мнение!