Тайните сили и формула на корпоративната социална отговорност за ангажиране и привличане на таланти

Един човек попитал сина си:

- Ти мислиш ли, че те обичам?

Синът му отговорил:

- Предполагам да.

Тогава баща му го питал:

- Какво е любовта?

Синът започнал да изрежда:

- Това е чувство, отговорност и прочие.

Баща му отговорил:

- И да и не, но любовта е повече от това, любовта е да даваш!

Каква обаче е връзката на любовта с корпоративната социална отговорност (КСО), може би ще ме попитате?

В КСО както и в любовта важното е да даваш, това, което си добър в него, както е казал Хенри Кисинджър - "най-добрият начин да имаш приятел, е да си приятел".

За една компания това може да е заложено в продукта, като е безвреден или полезен за околната среда, може да се изразява в това да защити по най-добрия начин личните данни и интерес на потребителите си, или в служба на обществото: да даваш от знанията, опита, времето си на по-неопитния, това е КСО, това е приятелство.

Корпоративната социална отговорност е не, просто един сложен термин, а въпрос на организационна култура и зрялост на компанията.

Вярвам, че бизнесът има възможност да повлияе на развитието в всички сфери на обществото ни. Ерата на КСО настъпва. Времето да направим една благотворителна инициатива, колкото да се покажем отминава.  Успешните компании превръщат социалната отговорност в начин на мислене и част от стратегията си за устойчивото развитие. КСО е мощен инструмент за привличане на таланти, ангажиране, задържане и изграждане на отлична работодателска марка.

Ангажираност ≠ Удовлетвореност

Колко от вас са правили разликата между удовлетворен и ангажиран служител?

Удовлетвореността, е свързана със  заплата, социален пакет, други придобивки, възможност за развитие, добро отношение на ръководителя, сутрешното кафе с колегите в офиса, или удовлетвореността на служителите, според теорията на Фредерик Хърцбърг, хигиенните фактори и мотиваторите са на лице.

Удовлетвореният служител е ангажираният служител, но това изобщо не е задължително. Според проучването в Холандия между 400 000 служители от 10 човека, само 4 са ангажирани.

Или 81 % са удовлетворени, но само 38 % от тях са ангажирани.

До колко емоционално обвързан е служителят с работата си и целите на компанията, това се приема за ангажираност. Тя се приема за двигател на успеха на организацията. Смята се, че понятието се споменава за първи път в изследванията на Галъп Организейшън през 90-те години на ХХ век. Аон Хюит я дефинират като „степента на психологическа инвестиция от страна на служителите в тяхната организация“.

Когато са ангажирани служителите с целите на компанията, тогава целите се постигат и преизпълняват. Не случайно думата “engaged” на английски, освен ангажиран означава включен и сгоден. Замислете се, когато си сгоден, си ангажиран емоционално с човека до теб.

Защото заплатата държи човека на работата му физически, но тя не може да го ангажира емоционално. Проблемът с неангажираните служители нараства вълнообразно и е трудно да се реши. Те  повлияват негативно на резултатите и целите на компанията, отнасяйки се зле към клиентите, демотивирайки колеги си, развалят имиджа на работодателя си. Те отсъстват по-често от ангажираните служители и голяма част от тях планират да напуснат компанията в удобен за тях момент.

Има решение, което може да повлияе за повишаването на ангажираността и съответно по-добри бизнес резултати. Корпоративната социална отговорност се превръща в модерен и мощен инструмент за това.

В една от компаниите, в която работех, чрез система за управление на представянето и КСО успяхме да вдигнем ангажираността на колегите, с няколко пункта само за една година.

Проучване на служителите, които се включват в инициативите и са позитивно настроени към КСО има следните резултати. (Грант, Дутън и Росо, 2008) и (КБСР и Хюит Асошиейтс, 2010):

  • 86% от служителите се чувстват много ангажирани към компанията си;
  • 82% Вярват, че тяхната организация е много конкурентноспособна в сектора си;
  • 75% усещат, че работодателят им се интересуват от тяхното благополучие;
  • Служителите възприемат себе си и работодателя си, като грижовен.

Ангажираните служители водят до доволни клиенти, иновации, по-качествена услуга, по-високи печалби. Има по-малко отсъствия и текучество. Забелязала съм, че колеги, които се включват в инициативите и са активни в работата, се задържат в компанията по-дълго. Чувството, че компанията те подкрепя и ти плаща за това, носи още по дълбока удовлетвореност.

Как да ангажираме колегите в КСО инициативи в компанията?

Ако вече имате КСО политика, но се питате как да включите активно колегите в инициативите, ето малко идеи.

Хората имат нужда да правят добро и да чувстват, че правят нещо значимо за обществото и света около тях. Проучване между служителите на “Букинг ком”, показало, че 84% от 24 000 служители искат да участват в КСО активности.

Най-ефективният начин за ангажиране с инициативите е, като идеите идват от самите тях. Така нареченият “Bottom-up” подход или от долу на горе. Питайте, какви проблеми в обществото искат да решават? Какво ги вълнува? С какво те могат да помогнат? Пуснете проучване и анализирайте внимателно резултатите. Когато помагат на своя си квартал, обучават и вдъхновят ученици от училището или университета, в който са учили, дали ще се включат с голямо желание и запалят други?

В по-големите компании имат практика да правят КСО комитет, съставен от служители, които си има собствен бюджет и решават какви инициативи да се правят през годината. Има и служители, които са КСО посланици, чиято роля е да вдъхновяват и запалват колегите си за дадени каузи.

От практиката мога да кажа, че когато включим семействата на колегите в инициативите, това също им харесва и емоционалната връзка с компанията става още по-дълбока. Разбира се, личният пример на мениджърския екип е много важен, начело с директора на компанията. А и за имиджа на мениджъра е много добре да го асоциират служителите с благотворителни инициативи.

Как да привлечем таланти в компаниите чрез социална отговорност?

Проучванията показват, че все повече от работната сила иска да бъде част от компания, която оказва влияние върху света около тях. Никой не иска да работи за компания с лош имидж. Това е особено вярно за “millennials” (поколението родено от 1980 до 1998 година). Харвард Бизнес Ревю е установило, че около 50% от глобалната милениал работна сила иска работа, която се свързва с по-голяма цел. КСО е много добър инструмент за привличане и задържане на талантите. Когато всички компании дават равни условия, КСО политиката може да е тази, която да промени битката в играта за привличане на таланти. Имала съм примери на интервюта кандидати да питат, какво правите за обществото? Други, които са дошли на среща, само защото са видели в социалните мрежи КСО инициативите ни. Изграждането на работодателската марка посредством КСО има невероятна сила и е най-добрата реклама за работодателя, от която се облагодетелстват всички по веригата, стига да е направено по правилния, честен и спортменски начин.

Чрез Корпоративната социална отговорност покажете човешкото лице на компанията, изграждайте отлична работодателска марка, като едновременно с това правете служителите по-ангажирани, компанията ще е по-печеливша, както в привличането, така и в задържането на служители и още по-важно - ще подобрите средата, в която живеем.

По материали от: http://www.research-csr.com/

Остави коментар

Коментари (1)

  • Орлин Трандов
    преди 5 години
    Много ми хареса, замислих се...