Защо (какво) да уча

Представете си, че сте младеж в гимназията.

Някъде към 10-ти или 11-ти клас.

Гледате на себе си като на човек с бъдеще – т.е. представяте си, че ще живеете по-добър живот от този на своите родители (какво по-естествено от това). И все пак – нямате яснота как да продължите, след като завършите средното си образование. Не знаете какво да учите, къде, защо и т.н.

 

Или вече сте завършили средното си образование.

Даже работите.

Благодарение на доброто владеене на един, два (и повече) чужди езици работите в международна компания. Никога преди не сте получавали заплата и настоящото месечно възнаграждение ви се струва съвсем приемливо.

Представяте си, че един ден – догодина, напр.- ще отидете в университет. Какво, къде и защо – очаквате, че с времето ще ви става все по-ясно.

 

Има и трети вариант.

Вече сте били част от студентската общност.

Избрали сте специалност, за която сте мечтали или защото е професия на ваш авторитет. Прекарали сте година-две-три в Алма матер, но...мечтата се е оказала илюзия. Открили сте, че академичните предмети са скучни и откъснати от реалността, а магията – т.е. вие самите като представители на бъдещата професия – се е изпарила.

Как тогава да продължите, когато горивото, което ви движи, отсъства?

Пращате по дяволите този спукан балон и зарязвате ученето. Хващате се на работа някъде и се надявате, че времето ще ви даде по-добра насока.

 

Няма значение дали сте прототип в профилите по-горе. Те са част от нашето ежедневие.

Въпросът, който е важен, е как да продължите по-нататък?

 

Не желая да ви отегчавам с професионални проблеми какви са причините човек да стигне дотук:

  • липса на кариерно ориентиране;

  • липса на работещо дуално образование – т.е. на профилирани средни учебни заведения, които да предлагат и обучение, и професия, така че хората да могат да се реализират веднага след приключване на 11-ти клас;

  • липса на ефективна система за висше образование, която да е максимално близо до реалността; учебните дисциплини да се преподават от практици и примерите да идват от настоящето, а не от събития, случили се преди 20-тина години;

  • твърде дълго продължаващото висше образование в България – 4 и повече години срещу напр. 3 години във водещи европейски страни;

  • общото поскъпване на живота и нуждата от лични доходи и социален статус.

 

Ще се опитам да кажа нещо различно. Пак от живия живот.

1. Каквото и да работите сега, след няколко години то ще се извършва от алгоритми.

Независимо дали говорите по телефона, насочвате клиент или поддържате данни. Това, което ще има значение тогава, е само способността ви да мислите, да интерпретирате и да се променяте (т.е. да учите).

  

2. Интернет пространството е пълно с ресурси, но трябва и да разбирате кой от тях ви казва истината.

Аржентинският писател Хорхе Луис Борхес твърди, че в началото целият свят е бил Библиотека.

В момента мрежата съдържа много информация – дали е полезна или не, знаят само експерти в дадената област. Ако не съм специалист, как мога да разбера дали нещо е изчерпателно, вярно или неточно. 

 

3. Академичното образование създава базата, указва посоката, валидира достиженията на науката в избраната област.

През 2018 година гигантите Google, Facebook, Amazon обявиха, че не очакват хората, които кандидатстват за работа при тях, да имат диплом за висше образование.

Вратата е широко отворена!

С една подробност: Ще ви ръководят високообразовани хора. Нямам предвид незавършилият Зукарбърг или Гейтс (който отдавна не е начело на Майкрософт). Имам предвид всички онези инженери с поне по една MBA специализация и много тематични сертификати за лидерство (което е другото име на „мотивиране).

Летвата за квалификация все още е вдигната високо. 

 

4. Ако притежавате висше образование, имате шанс да преговаряте за по-високо възнаграждение независимо от позицията.

Това, че хората масово не го правят, не означава, че механизмът не работи за позиции, различни от високопоставени.

Писането на курсови работи, презентирането и защитата на проекти, участието в различни академични изследвания – части от едно истинско висше образование - развива всички аспекти на комуникационната компетентност.

Казано с прости думи – притежавате по-голяма способност да представяте идеите си и да отговаряте на въпроси. По време на интервю за работа тези умения са ключови.

Ако желаете по-високо възнаграждение от обявеното, трябва да се аргументирате. И най-вече трябва да имате самочувствието да го направите в среда на (все още) неустойчиво доверие.

 

5. Един ден можете да печелите няколко пъти повече от това, което печелите в момента.

Ако сте преминали курс по икономикс (независимо дали е микро- или макроикономикс), знаете, че един работодател ви плаща възоснова на добавената стойност, която вашият принос – т.е. вашият труд – създава. Настоящето показва, че рутинните дейности рано или късно ще бъдат трансферирани към технологиите. И това, което наистина ще има значание, е степента, в която можете да използвате човешкия си потенциал

През същата 2018 година по време на Световния икономически форум в Давос Джак Ма – един от най-харизматичните вдъхновители на нашия век – казва, че роботите никога няма да ни изместят. Докато те мислят и се движат по-бързо от нас, те само ни правят специални. Заради нашите способности да се свързваме, да изграждаме доверие, да иновираме и да творим.                                                   

 

6. Продължавайте да се развивате, даже и да нямате представа къде ще ви отведе пътят.

В едно от по-сериозните интервюта /извън тези за вечерни шоу програми /питат актьора Хоакин Финикс защо е изиграл образа на Жокера, защо си е причинил драстичното отслабване и изтощението заради тази роля?                           

"Исках да знам как се чувства такъв човек. Как стига дотам." - отговаря той.

"А имаше ли отговори на тези въпроси?",  уточнява водещият.

" Не" - следва простият коментар. -  "Ако имах, щях да съм... отегчен."                                                           

 

7. Не е нужно да имате отговори веднага.                                                                                            

Важното е да искате да имате отговори.                                                                                                  

Образованието е начин да осъзнаем, че неяснотите не са пречки по пътя – те са самият Път.                       

Всички велики откриватели са го знаели.

Науката - също. 

 

Категории: Общa темa/Other
Остави коментар

Коментари (0)

    Тази статия все още няма коментари. Бъдете първи и дайте своето мнение!