В процес на изграждане
Ефективната екипна работа е ключова както за успеха на бизнеса, така и за личния успех. За да работим добре в екип трябва да се научим да разбираме динамиката в груповата комуникация, да сме креативни и изобретателни, да знаем какво да направим в конфликтна ситуация и как да вземаме добри решения. В условията на пандемия излиза на преден план и проблемът как да работим във виртуална среда и да изграждаме добри взаимоотношения онлайн.
Работата в екип изисква много усилия и специфични умения и нагласи. Едно проучване на Калифорнийския университет в Бъркли доказва, че лидерите (хората с власт и в силна позиция), които работят в екипи с еднакво силни колеги, постигат резултати под средните. Това отчасти се дължи на съперничеството между лидерите, което им пречи да постигнат съгласие в екипната си работа. Друга причина е, че хората с власт са по-малко склонни да споделят информация и са по-малко заинтересовани от изпълнението на задачата. Те са много по-загрижени да преследват собствения си успех, отколкото да постигат екипни резултати!
А ако лидерите се справят много по-добре, когато работят сами, какво да очакваме от всички останали? Защо екипната работа е такова предизвикателство за всички?
От друга страна – ползите от успешната екипна работа са неоспорими: когато хората успеят да обединят усилия, те могат да направят чудеса, защото:
- Членовете на екипа разполагат с повече (и по-разнообразни) ресурси, отколкото ако действат самостоятелно.
- Те имат по-голяма гъвкавост при използването на тези ресурси (например, ако някой от участниците се разболее, ще има кой да го замести).
- Екипната работа предполага много възможности за колективно учене (дори само защото често се учим чрез социално взаимодействие, а съвместната работа по обща задача е чудесна възможност да научим нещо ново).
- Екипът предполага постигане на "синергия" - групова креативност, която води до добри резултати.
И все пак в реалния бизнес се сблъскваме много по-често с проблеми в екипната работа, отколкото със ситуации, в които хората се сработват „по мед и масло“.
Проектът SOCS си поставя за задача да намери решение на основни организационни проблеми, един от които е как да подобрим на екипната работа и резултати. Партньорите в този проект, съфинансиран по програма Еразъм +, са организации от 5 държави: Австрия, България, Испания, Кипър и Португалия. Те си поставят амбициозната цел да създадат иновативни интервенции за разработка на нови бизнес идеи, за развитие на екипите, за подобряване на комуникацията в тях, за ефективно разрешаване на конфликти и оценка на удовлетвореността от работата.
Тези интервенции се базират на метода за работа със символи, създаден от германския учен-психолог Вилфред Шнайдер. В процеса на работа се използват материали под формата на различни предмети, които помагат да се достигнат и изразят несъзнаваните идеи, мотиви и чувства на участниците. Тези малки разбираеми предмети са символи, които за разлика от думите, позволяват на различните нюанси в поведението и работата на хората да излязат на повърхността. Символите могат да допринесат за повишаване на самосъзнанието, самооценката, определяне на цели и засилване на креативността на членовете на екипа. Чрез тях всеки човек получава пряк достъп до собствените си чувства, мисли и желания, а в същото време чува и осмисля тези на колегите си.
Всички инструменти за работа със символи, разработени по проекта SOCS са насочени към мениджърите в областта на човешките ресурси, организационните консултанти, собствениците на малък и среден бизнес. Целта е те да могат да използват напълно безплатно в работата си тези интервенции, след като се запознаят и обучат с помощта на създадените от партньорите по проекта SOCS инструкции за прилагане, както присъствено, така и онлайн.
Пълна информация можете да откриете на сайта на проекта:
Един от разработените иновативни инструменти се нарича „В процес на изграждане“ и е посветен именно на подобряването на екипната работа.
Повече за инструмента можете да откриете и използвате напълно безплатно на този линк: https://bit.ly/322FBE6
Каним Ви и на онлайн сесия на 30 ноември от 11 часа в платформата ZOOM, на която екипът на Хепинес Академи и JobTiger ще Ви представи в подробности инструмента „В процес на изграждане“ и ще Ви сподели защо и как да го използвате.
За повече информация ни пишете на office@happipnessacademy.eu или ни се обадете:
Валя Данкова: тел. 0885049557
Любов Кирилова: тел. 0878997998
Тази статия все още няма коментари. Бъдете първи и дайте своето мнение!